Laaja-alaisten erityisopettajien vuosityöaikakokeilun arviointi

09.04.2015

Laaja-alaisten vuosityöaikakokeilun vaikuttavuuden arviointi tammikuussa 2014, koonnut Kuopion PLM Kari Sutinen.

1. Vuosityöaikajärjestelmä, oma työote ja työnkuva

-Vastaa muuttunutta työnkuvaa paremmin kuin opv-työaika. 

-Moniammatillinen yhteistyö on lisääntynyt.  

-Oppilashuoltotyö on lisääntynyt (osalla kokeilijoista myös viime vuodesta osittain sen vuoksi, että muun oppilashuoltohenkilöstön työpanos pienentynyt).

-Opv-työajan yt-aika 3 tuntia ei riitä kaikkeen yhteistyöhön.

-Työ on paljon muutakin kuin opetustyötä, esim. koulutusta toisille opettajille/eskariväelle--tämä vähentää muuhun työhön käytettyä aikaa.

-Kolmiportainen tuki lisännyt konsultaatiota ja kirjallisia töitä (dokumentointi).

-Työnkuva selkeytynyt myös muille opettajille.

-Puhumisaikaa opettajien kanssa enemmän, ei omantunnon tuskia töiden priorisoinnin osalta, saa aikaa työrauhaan itselle

 2. Työajan käyttö ja priorisointi

-Opetustuntien toteutumisesta pidetään tarkemmin huolta - seuranta auttanut hahmottamaan ajankäyttöä.

-Työajan käyttö tullut joustavammaksi ja tehokkaammaksi, esim. jonkun taustataidon harjoittamisen on voinut jättää oppilaalle kerhotunniksi, vaikka se on itselle opetusta – tämä ei syö myöskään koulun tuki- tai kerhotuntikiintiötä.

-Työjärjestys elää koulun vuosittaisen rytmin mukaan Syksyllä usein enemmän palavereita huoltajien kanssa, keväällä nivelvaihetyötä.  Samoin esim. juhlaharjoittelujaksot voi huomioida työn suunnittelussa.

-Osallistuminen koulun yhteisiin tapahtumiin ja niiden suunnitteluun lisääntynyt – erityisopettajan on hyvä olla osa koulun arkea – ei erityistyöntekijä, jota oppilaat näkevät vain koulun käytävillä.

-Vtaj antaa mahdollisuuksia priorisoida, jaksottaa ja painottaa työtä tarpeen mukaan.

-Palaverit mahdollisuuksien mukaan oppituntien ulkopuolella.

-Opetustuntien toteutuminen on paremmin ”kontrollissa”: toisaalta hyvä, koska opetuksesta ei saisi karsia.

-Työajan käyttö on luovempaa ja mielekkäämpää, mutta myös tekijältään vastuullisempaa; sovituista asioista on pidettävä kiinni joka tapauksessa, vaikka työaika vaihtelisikin.

-Yhteissuunnittelu ja yhteistyö moniammatillisten tahojen välillä on lisääntynyt, ja se katsotaan oikeutetusti työhön kuuluvaksi (entinen 3 t yt-aika riittämätön).

3.  Vuosityöaikajärjestelmä suhteessa opv-työaikajärjestelmään oppilaan ja huoltajien näkökulmasta

-Suora yhteydenpito huoltajiin lisääntynyt: tapaamiset, puhelut, WILMA+sähköpostittelu.

-Työjärjestys elää oppilaiden tarpeen mukaan (esim. opetuksen ”täsmäiskut” jaksoina), tuen tarpeen muuttuessa voi reagoida nopeammin.

-Kolmiportaisen tuen toteuttaminen toimii paremmin.

-Vuosityöaika tarjoaa mahdollisuuksia monenlaisiin ajankäytön ratkaisuihin myös oppilaan ja huoltajan näkökulmasta.

-Oppilaan näkökulmaa myös kohdassa 2

 4. Oma työnkuva suhteessa muihin opettajiin ja rehtoriin

-Opettajat osaavat hyödyntää erityisopettajan työpanosta enemmän ja monipuolisemmin, konsultointi lisääntynyt.

-Yhteistyö ja yhteinen suunnittelu luokan- ja aineenopettajien kanssa lisääntynyt.

-Rehtorin kanssa yhteistyö/-suunnittelu lisääntynyt, esim.rehtori antanut vastuuta enemmän ja kysyy useammin näkemystä eri asioihin.

-Työaikaseurannan tuoma ”mustaa valkoisella” on entisestään lisännyt muiden opettajien ja rehtorin ymmärrystä laaja-alaisen erityisopettajan työn monimuotoisuudesta.

-Työn rajaaminen edelleen välttämätöntä.

-Erityisopettajan ja erityisluokanopettajan palkkausero (OVTES) on mahdollista korjata vuosityöajassa – laaja-alaisen ja erityisluokanopettajan työnkuvat ovat monilla kouluilla lähes tai aivan samat.

-Opettajat ja rehtori hieman hämmennyksissä erityisopettajan uudesta roolista: kokeilun hyödyt jäivät osaltani ko. koulussa näkemättä (äitiysloma ja hoitovapaa).

-Yhteistyö luokan- ja aineenopettajien kanssa kokeilun alkaessa oli samanlaista kuin ennenkin: yhteistyö on ollut molemminpuolista, aktiivisuudeltaan vaihtelevaa ja tilannekohtaista.

-Konsultaatioon aikaa, saavutettavuus parantunut.

5. Työn mielekkyys ja työhyvinvointi

-Työn mielekkyys parantunut – kaikki osa-alueet työstä huomioidaan.

-Into kehittää omaa työtä ja kokeilla uusia asioita on lisääntynyt.

-Erityisopettaja pystyy paremmin tukemaan luokan- ja aineenopettajia työssään, mikä auttaa kaikkien työssä jaksamista.

-Joillakin kouluilla laaja-alaisen resurssi oppilasmäärään nähden riittämätön => riittämättömyyden tunne, työn rajaaminen edelleen välttämätöntä.

-Vta:ssa on luvallista tehdä juuri sillä hetkellä tarpeellisinta työtä ja juuri niin laaja-alaisesti kuin työ edellyttää - kaikki työ nähdään arvokkaana -> lisää työhyvinvointia!

-Työ on mielekkäämpää ja motivoivampaa, koska lähes kaikki työhön liittynyt on hyväksytysti palkallista työtä.

-Työhyvinvointi on parantunut, koska omasta työpanoksesta on tullut näkyvämpää ja merkittävämpää.

-Henkilökohtainen paine suunnitelman toteuttamiseksi on kova.

-Päivät venyvät pitkiksi.

6. Kolmiportainen tuki ja vuosityöaikajärjestelmä

-Vuosityöaika tukee vahvasti kolmiportaisen tuen suunnittelua ja toteuttamista.

-Ilman vuosityöaikajärjestelmää kolmiportaisen tuen vaatima työmäärä on kohtuuton.

-Erityisopettaja pystyy olemaan enemmän mukana tuen dokumentoinnissa ja yhteydenpidossa vanhempien kanssa --> kynnys tukeen madaltuu luokanopettajilla.

-Kolmiportaisen tuen suunnittelu ja toteuttaminen toimivat, koska sille on luotu puitteet vuosityöaikajärjestelmässä (aikaa suunnittelulle, palavereille, tuen dokumentoinnille).

-Erityisopettaja on ollut entiseen tapaan mukana tuen dokumentoinnissa ja yhteydenpidossa vanhempien kanssa, koska koululla ko. asiat ovat kuuluneet erityisopettajien työnkuvaan.

-Luokan- ja aineenopettajien panos kolmiportaisen tuen toteuttamiseen on ollut vaihtelevaa, jolloin vastuu on ollut pitkälti erityisopettajalla (muutosprosessin vaikeudet).

7. Vuosityöaika ja erityisopetuksen kehittäminen

-Mahdollistaa koulun sisällä erilaisia opetusjärjestelyjä ja kokeiluja.

-Paremmin aikaa kehittämiselle sekä rehtorin ja opettajien kanssa yhteistyölle/suunnittelulle.

-Motivaatio kehittämiseen on kokeilun myötä kohonnut.

-Erilaisten opetusjärjestelyjen, kokeiluiden ja pajapäivien toteuttaminen on vuosityöajassa joustavampaa.

-Erityisopettajan osallistuminen koulun muuhun toimintaan on helpompaa: tärkeää, koska koulun oppituntien ulkopuolella sekä muissa koulunkäyntiin liittyvissä tapahtumissa oppilaista näkee aivan uusia puolia ja kontaktit ovat toisenlaisia kuin oppitunneilla. 

 

 

30.09.2023OAJ Joensuun syyskokous ma 30.10.2023
22.05.2023Tietopaketti kevään loppuun ja syyslukukauden alkuun!
09.08.2022Kaikilla sopimusaloilla voimassa oleva sopimus!
18.08.2020NUORET OPETTAJAT
05.06.2020OVTES 2020-2022 muutokset
03.04.2020JUKO TIEDOTTAA
20.03.2020Eduskunta hyväksyi valmiuslain ? Miten koronaepidemia vaikuttaa työelämään?
26.09.2019Joensuun kaupunki aloittaa yt-neuvottelut
28.05.2019KESÄ!
08.05.2019Suomen Luokanopettajien kannanotto Lapset puheeksi - keskusteluihin
02.04.2019LUOTTAMUSMIESVAALIT
15.03.2019Pääluottamusmiehen terveisiä
12.11.2018Opetusministerin vastaus sijaistamiseen OTO:na
22.05.2018Opettajan sairausloma kesällä
15.02.2018OAJ:n VALTUUSTOVAALIEN JOENSUULAISET EHDOKKAAT
08.02.2018NEUVOTTELUTULOS SYNTYNYT
07.02.2018NEUVOTTELUT
10.11.2017Tiedote marraskuu 2017
10.11.2017SYYSKOKOUS
06.09.2017TIEDOTE syyskuu 2017
06.09.2017KOULUTUSPOLIITTINEN OHJELMA
15.08.2017Uusi lukuvuosi alkaa
08.02.2017Vuoden 2017 1. tiedote
30.11.2016Marraskuun tiedote
07.10.2016Lokakuun tiedote
02.09.2016Oletko vaihtanut työpaikkaa tai yhdistystä?
02.09.2016Syyskuun tiedote
02.03.2016Golfia!
02.03.2016Tiedote 2/2016
18.02.2016Tiedote 1/2016
30.11.2015Ammatillinen eläkeikä muuttuu
29.10.2015Syyskokouskuulumisia
22.10.2015Vuorotteluvapaaseen muutoksia 1.1.2016
31.08.2015Syystiedote
17.08.2015Joku roti- kampanja ja syksyn koulutusta
16.05.2015Kevättiedote
09.04.2015Laaja-alaisten erityisopettajien vuosityöaikakokeilun arviointi
08.04.2015Laitumille laskijaiset 22.5.
08.04.2015Luentoja tarjolla!
08.04.2015OAJ P-K:n Kevätkokous 28.4.
08.04.2015Eläkeinfo ti 5.5.
24.03.2015OP-stipendit haettavana!
24.03.2015Vaalipaneeli 9.4. klo 18
19.03.2015JOAY:n KEVÄTKOKOUS
12.03.2015Maaliskuun tiedote
21.01.2015Tammikuun tiedotettavia
06.11.2014Syyskokouskuulumisia
22.10.2014Koulutus YT-ajan käytöstä
29.09.2014Liikuntatiedote
26.09.2014Tulevaisuuden toimijat -koulutus
26.09.2014Maailman opettajien päivä
17.09.2014ISO-päivät 2015 PERUTTU!
11.09.2014Eläkeuudistuksen info to 9.10.
11.09.2014Kynttilänsytyttäjäiset pe 26.9.
03.09.2014Retki Kuopioon
03.09.2014KOPE-koulutus on TÄYNNÄ!
03.09.2014Virkystysrahaa jaossa
10.04.2014OP-STIPENDIT
01.04.2014Aleksi ja Kirsi OAJ:n valtuustoon!
01.04.2014KOULUTUS: Osaatko lukea palkkakuittiasi
31.03.2014KOULUTUS: Työrauhalaki-seminaari
20.03.2014Facebook-ryhmä
25.02.2014Kokouskuulumisia
14.02.2014Kevätretki Tampereelle 4.-6.4.
10.02.2014OAJ:n valtuustovaalit!
10.02.2014Koulutusta ja kokouskuulumisia
04.02.2014Liikuntatiedote
28.10.2013Laskeutuminen Jouluun
10.10.2013syysmuistus
27.09.2013Virkistysrahaa työyhteisöille haettavaksi
09.09.2013Liikuntatiedote
22.08.2013koulutusta / tyhyä
15.08.2013Uuden syksyn alkamisjuttuja
15.08.2013Määräaikaisen viranhaltijan lomautus
01.05.2013Tiedote alueyhdistyksen järjestämästä Kope -koulutuksesta
03.04.2013OP-Stipendit 2013
11.03.2013Joay tiedottaa
26.02.2013Virkistysrahaa työyhteisöille haettavaksi
26.02.2013virkistysretki Lahteen
26.02.2013Työyhteisön liikuntaraha
26.02.2013Liikuntatiedote
31.01.2013Uuden hallituksen ensimmäinen kokous
17.12.2012Hallituksen joulukuun kokous
23.11.2012Yhdistyksen syyskokous
10.10.2012Hallituksessa päätettyä
27.09.2012Vaalipaneeli kasvatuksesta ja koulutuksesta
26.09.2012elokuvailta
26.09.2012liikuntatiedote
06.09.2012Uuden lukuvuoden aloitus
21.05.2012Kevättiedote
03.05.2012Tervetuloa Laitumelle Laskiaisiin!
02.04.2012OP-stipendit 2012
02.04.2012OAY:n Helsingin retkelle 20-22.4. pääsevät puolisot mukaan
22.03.2012Vuosikokous tulossa
13.02.2012Liikuntatiedote
02.02.2012Tämän vuoden järjestäytyminen
25.01.2012Uusi vuosi vanhat kujeet
10.11.2011Marrastiedote
12.09.2011Liikuntatoimikunnan tiedote
02.09.2011Syyskuun tiedote

Näytä lisää »